Ostlänken: Här är budgetalternativet som avfärdades

Billigare och enklare alternativ till gigantiska järnvägsprojektet Ostlänken har aldrig utretts ordentligt
Till vänster - från en av Trafikverkets videofilmer som visar de planerade delsträckorna i järnvägsprojektet Ostlänken. Till höger - 81-årige före detta journalisten Jens-Erik Bergvin som ägnat över tio år åt att granska Ostlänken-projektet.
Till vänster - från en av Trafikverkets videofilmer som visar de planerade delsträckorna i järnvägsprojektet Ostlänken. Till höger - 81-årige före detta journalisten Jens-Erik Bergvin som ägnat över tio år åt att granska Ostlänken-projektet.Foto: Trafikverket och Riks
Publicerad den
Aktionsgruppen moty Ostlänkens principskiss som visar nuvarande järnvägen Nyköpingsbanans sträckning samt den planerade Ostlänken - sistnämndas exakta sträckning framgår inte av denna skiss.
Aktionsgruppen moty Ostlänkens principskiss som visar nuvarande järnvägen Nyköpingsbanans sträckning samt den planerade Ostlänken - sistnämndas exakta sträckning framgår inte av denna skiss.Foto: Ostlänken.info

Billigare alternativ till Sveriges största järnvägsprojekt Ostlänken, beräknat till över 100 miljarder, avfärdades tidigt i processen.

”Det är storhetsvansinne helt enkelt”

Ostlänken är en planerad dubbelspår järnväg mellan Järna och Linköping avsedd för passagerartåg i hastigheter på 200-250 km/h. Projektet har under hela planeringstiden och sedan de första arbetena påbörjades 2024 kantats av kraftiga kostnadsökningar och förseningar och det här fortfarande oklart hur mycket av Ostlänken som kommer bli byggd.

Ostlänken skulle kunna byggas både mycket billigare och snabbare, menar en aktionsgrupp mot  Ostlänken. Och de pekar på ett alternativ som liknar det som brukar tjäna som nollalternativ eller billigaste alternativ när större infrastrukturprojekt utreds:

Billigare bygga ut befintlig järnväg

Utbyggnad och eventuell förbättring av befintlig järnvägssträcka, det vill säga Nyköpingsbanan. I aktionsgruppens förslag byggs Nyköpingsbanan ut till dubbelspår samt rätas ut på en handfull sträckor där järnvägen är som krokigast.
Detta alternativ menar aktionsgruppen skulle kosta i storleksordningen hälften av den beräknade kostnaden för Ostlänken, det vill säga cirka 55 miljarder kronor. 

– Från Nyköping och söderut är det inga problem att lägga ett extra spår intill nuvarande spår. Och på nuvarande Nyköpingsbanan är det redan idag flertalet sträckor där tågen kan köra i 200 kilometer i timmen, förklarar Jens-Erik Bergvin, en av aktionsgruppens företrädare.

Järnvägens kapacitet tillräcklig

Trafikverkets påstående att Ostlänken behövs eftersom kapaciteten på nuvarande järnvägar längs sträckan – Nyköpingsbanan och södra stambanan – har för låg kapacitet ger han inte mycket för:

– Det går idag cirka 40 tåg per dygn på den enkelspåriga Nyköpingsbanan. Men det går att öka trafiken där ganska kraftigt. Det finns enkelspårssträckor i Skåne där man kör över 100 tåg per dygn, berättar Jens-Erik Bergvin.

Att Trafikverket och politiker ändå valt att hålla fast vid den dyra lösningen Ostlänken tror han beror på prestige:

– Det är storhetsvansinne det handlar om helt enkelt.

LÄS ÄVEN: SD: Ostlänken tveksamt projekt

Morgongänget: 100 miljarder för Ostlänken

Trafikverkets video om Ostlänken

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se