SD: Därför är Ostlänken ett tveksamt projekt

Orimlig prislapp och flera allvarliga nackdelar gör järnvägsprojektet Ostlänken allt svårare att försvara, menar SD
Till vänster – SD-politikernas debattartikel i Norrköpings Tidning. Till höger – skiss över den planerade järnvägen Ostlänkens sträckning.
Till vänster – SD-politikernas debattartikel i Norrköpings Tidning. Till höger – skiss över den planerade järnvägen Ostlänkens sträckning.Norrköpings Tidning, Trafikverket
Publicerad den

Kraftiga fördyringar och förseningar och och flera allvarliga nackdelar gör att Ostlänken-projektet knappt längre är försvarbart, menar fyra SD-politiker i en debattartikel.

”En dyr affär med många oroande frågetecken”, skriver de i debattartikeln.

Fyra SD-politiker i Norrköpings och Linköpings kommun höjer nu ett varningens finger för järnvägsprojektet Ostlänken i en debattartikel i både Norrköpings Tidning och i Östgöta Correspondenten. Projektet medför flera allvarliga nackdelar och innehåller likaså flera betydande frågetecken, menar de:

”Ostlänken kommer att bli en mycket dyr affär för skattebetalarna”, skriver de.

De fyra skribenterna pekar på flera allvarliga nackdelar som Ostlänken kommer medföra om den byggs enligt planerna:

Ostlänkens dragning strax norr om Norrköping medför stora risker för skador på en av kommunens viktigaste vattentäkter,

Ostlänken kommer ta stora arealer värdefull jordbruksmark i anspråk,

Ostlänken kommer skapa stora trafikstörningar under byggtiden då den gör E4 strax norr om Norrköping till en svårforcerad byggarbetsplats,

Den styrande koalitionen i Linköpings kommun har låst sig för en oerhört dyr lösning för Ostlänkens dragning genom staden och stationsläget,

Ostlänken kommer försämra Sveriges försvarsberedskap på järnväg och underminera hela existensen av järnvägslinjen Stångådalsbanan-Tjustbanan ifall projektet byggs enligt plan, vilken innebär att Stångådalsbanan-Tjustbanans förbindelse med Ostlänken tas bort.

Med de nämnda nackdelarna ifrågasätter skribenterna ”utformningen av Ostlänken i nuläget”. De fyra gör också en försiktig summering:

”Sverigedemokraterna hade föredragit att vi prioriterade en upprustning av det befintliga järnvägsnätet”.

Undertecknarna av debattartikeln är:
Christopher Jarnvall, gruppledare i Norrköping
Clara Aranda, riksdagsledamot(SD)
Jörgen Ring, gruppledare (SD) i Linköping
Chris Dahlqvist (SD), riksdagsledamot

LÄS MER OM OSTLÄNKEN: Ostlänken - projektet som spårade ur

Trafikverket – Ostlänken

Trafikverkets skiss över den planerade dragningen av järnvägen Ostlänken och de planerade stationerna längs linjen.
Trafikverkets skiss över den planerade dragningen av järnvägen Ostlänken och de planerade stationerna längs linjen.Trafikverket

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se