

Stort motstånd mot spårvägsbygge i Uppsala. Proteströrelsen är splittrad och lokalt motståndsparti anklagas för svek.
2021 fattade fullmäktige i Uppsala kommun ett så kallat genomförandebeslut om att bygga en spårvägslinje i Uppsala där villkoret var att staten medfinansierar jätteprojektet som enligt den senaste kalkylen kostar över nio mijlarder. Hösten 2024 påbörjades de första praktiska förberedande arbetena med bland annat flytt av ledningar i gatan.
Men det är först i år som motståndet mot byggprojektet vaknat på allvar bland uppsalaborna. På bara ett drygt halvår har Facebook-gruppen ”Folkrörelsen Mot Spårväg i Uppsala!” Gått från noll till drygt 6300 medlemmar. Även en annan protestgrupp – ”Stoppa spårvagnsbygget i Uppsala” har bildats och den har idag drygt 3000 medlemmar.
Lördag den 15 november ska protestgruppen ”Folkrörelsen Mot Spårväg i Uppsala!” Ordna en demonstration mot spårvägsbygget på Vaksala Torg i centrala Uppsala.
– Det kom önskemål från medlemmar i vår Facebook-grupp om att vi borde ordna en demonstration, berättar förra m-politikern Simone Hansen, 73, som i mars 2025 startade ”Folkrörelsen Mot Spårväg i Uppsala!” Tillsammans med Uppsalabon Joel Bergmark.
”Folkrörelsen Mot Spårväg i Uppsala!” ordnar dock demonstrationen i egen regi, avslöjar Simone Falk:
– Nej, den andra protestgruppen är inte med och arrangerar. Trots att vi kämpar för i stort sett samma sak så vill de inte ha med oss att göra, säger Simone Falk och tillägger:
– Det är ganska många som är med i båda Facebook-grupperna, så vi överlappar varandra lite.
Varför har Uppsalaborna börjat engagera sig mot spårvägsprojektet först nu, då det redan påbörjats?
– Det har liksom gått under radarn. Nu när folk börjar se hur de gräver upp gator och tar ned träd, gör om vägar så börjar det gå upp för folk vad som händer.
– I kölvattnet på det startades protestgrupperna på Facebook. På den andra Facebook-gruppen förekommer ett språkbruk som vi inte tycker är lämpligt, säger Simone Falk.
Splittringen bland motståndarna mot spårvägsprojektet syns också i Uppsalas kommunpolitik. I valet 2022 lyckades den avhoppade centerpartisten Stefan Hanna ta sig in i kommunen med sitt nystartade parti ”Utvecklingspartiet Demokraterna (UP), där partiets löfte om att försöka stoppa spårvägsbygget tros ha varit framgångsreceptet.
UP lovade bland annat de väljare som ville lägga sin röst på det nya partiet att driva på för att stoppa de stora utbyggnadsplanerna i sydöstra Uppsala och en folkomröstning om ett JA eller NEJ till spårvägsbygget i valet 2022.
I valet 2022 fick Uppsalaborna istället ta ställning till helt andra frågor än spårvägsbygget. Och UP ingick samarbete med den styrande rödgröna minoriteten, samma partier som drivit på för samma spårvägsbygge.
– Det kommer finnas en scen och vi har bjudit in och fått ja från fem politiker som är emot spårvägen – bland annat Therese Almefors från moderaterna och Theo Blanco från UP (Utvecklingspartiet Demokraterna). Men det är nog risk för att Theo får det hett om öronen. Det är många i Uppsala som är besvikna på UP nu, säger Simone Falk.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.