

Arlanda flygplats välkänt för sina skyhöga parkeringsavgifter.
På långtidsparkeringen har man flera konkurrenter.
Arlanda flygplats är sedan länge känd för extremt höga avgifter på både korttidsparkeringarna vid terminalerna och på långtidsparkeringarna utanför flygplatsområdet. Som ensam aktör om att driva parkeringsplatserna vid flygterminalerna har statliga flygplatsbolaget Swedavia en monopolställning. Men när det gäller långtidsparkeringarna, som ligger över en kilometer från flygplatsområdet, har Swedavia sedan flera år konkurrens från flera andra aktörer.
En av konkurrenterna är Parkos som i likhet med Swedavia erbjuder både långtidsparkering och gratis transport med egen shuttle-buss till flygplatsterminalerna. Och Parkos priser ligger närmare 300 kronor lägre per vecka än Swedavias priser för långtidsparkering.
– Det här visar på det vansinniga i svensk parkeringspolitik – att offentliga aktörer använder parkeringsavgifter för att delfinansiera sin verksamhet och att avgiftsnivåerna är så höga att privata aktörer får lönsamhet i att erbjuda billigare parkeringsalternativ, säger affärsutvecklaren och fritidspolitikern Fredrik Clementz, Medborgerlig Samling (MED).
Han tycker parkeringsavgifter är en fråga som våra politiker helt glömt bort, eller inte orkar ta tag i:
– Parkering på Arlanda är en service som man erbjuder till resenärer och andra kunder för att underlätta för dem. Därför är det het orimligt att man som Swedavia tar ut avgifter som är i nivå med parkeringsplatser i Gamla Stan eller andra centrala lägen i Stockholms innerstad.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.