

Riks har kört eldriven stadsbuss i vinterväder.
Ett arbetspass som bjöd på oplanerad paus och bussbyte.
Allt fler bussar i stadstrafik runt om i Sverige är eldrivna, men i vinterkylan måste de tankas (läs laddas) oftare. Hur klarar elbussarna den svenska vinterkylan? Det har Riks reporter, som är utbildad bussförare, fått erfara under ett arbetspass.
En eftermiddag med sedvanligt vinterväder kör Riks reporter en av Gamla Uppsala Buss elbussar under en körcykel, det vill säga från det att bussen körs ut ur företagets depå och sätts i linjetrafik till det att den avslutar sin tjänst för dagen och körs tillbaka till depån för laddning.
Den aktuella dagen är en vanlig lördag och bussen lämnar depån tidigt på morgonen för att enligt schemat köra en av stadsbusslinjerna fram till strax före åtta på kvällen. Den aktuella lördagen är vädret mulet och med en temperatur kring noll eller någon enstaka grad – en ganska genomsnittlig vinterdag för att vara i Mälardalen.
Efter att ha kört 12 varv på linjen (12×9 km) blir han kontaktad av trafikledningen som noterar att bussens drivbatteri börjar nå en låg laddningsnivå. Bussens räckviddsmätare anger då kvarvarande räckvidd till cirka 40 kilometer. Trafikledningen beordrar föraren att köra linjesträckningen en gång till (till den östliga ändhållplatsen, som ligger närmare depån).
Framme vid de andra ändhållplatsen visar räckviddsmätaren 35 kilometer och klockan är då strax före 15. Bussen har då kört totalt cirka 14,5 mil sedan den samma morgon kördes ut ur depån. Givet bussens egen räckviddsmätare skulle de således ha kunnat köra totalt 14,5 mil + 3,5 mil – det vill säga cirka 18 mil – innan drivbatteriet är urladdat.
Enligt busstillverkaren – tyska MAN – ska elbussen klara ”minst 23 mil per laddning under normala vinterförhållanden”.
Riks reporter hinner vänta dryga fem minuter innan en av Gamla Uppsala Buss reservförare anländer med en dieseldriven ersättningsbuss som han, några minuter försenad, sedan kan fortsätta att köra linjen med. Elbussen körs av reservföraren direkt till depån för att laddas.
En av de regioner som var tidiga med att börja använda elbussar i stor skala Sverige är region Uppsala-ägda bussoperatören Gamla Uppsala Buss AB som i april 2022 satte in 12 eldrivna ledbussar i stadstrafiken och idag har totalt 24 elbussar i stadstrafiken och ett tiotal nya elbussar på väg in i trafik senare i år.
Hos Gamla Uppsala Buss händer det vintertid då och då att man behöver kalla in elbussar till depån i förtid på grund av att deras batteris räckvidd nått kritiskt låg nivå.
Alla stadsbussar ska inom en ganska snar framtid vara eldrivna, om detta är alla beställare av busskollektivtrafik – landets 21 regioner – överens om. Idag är en stor andel av alla bussar i stadstrafik i Stockholm eldrivna och många fler elbussar är beställda.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.