Uppsala: Därför dömer företagare ut spårvägsbygget

Oro bland företagare i Uppsala över omfattande byggkaos som spårvägsbygget orsakar
Munkgatan i centrala Uppsala är avstängd i flera år för allmän trafik på grund av bygget av spårväg. Fyra av stadens busslinjer har därför dragits om och en rad hållplatser dragits in och busstidtabellen gjorts om. Som ett resultat har förseningarna i busstrafiken ökat.
Munkgatan i centrala Uppsala är avstängd i flera år för allmän trafik på grund av bygget av spårväg. Fyra av stadens busslinjer har därför dragits om och en rad hållplatser dragits in och busstidtabellen gjorts om. Som ett resultat har förseningarna i busstrafiken ökat.Foto: Riks/Pierre Kjellin
Publicerad den
Entreprenören Thomas Sonesson i Uppsala, tidigare VD för butikskedjan Gallerix, är kritisk till stadens spårvägsprojekt. Han menar att räntekostnaderna och avskrivningarna för spårvägsinvesteringen är orimliga kostnader att bära för kommuninvånarna.
Entreprenören Thomas Sonesson i Uppsala, tidigare VD för butikskedjan Gallerix, är kritisk till stadens spårvägsprojekt. Han menar att räntekostnaderna och avskrivningarna för spårvägsinvesteringen är orimliga kostnader att bära för kommuninvånarna.Foto: Wasabi Web

Politikerna tar ingen hänsyn till hur det byggkaos som spårvägsprojektet orsakar drabbar företagen i Uppsala.

Det menar en av stadens tongivande entreprenörer.

Trots att bara de förberedande arbetena inför bygget av en ny spårvägslinje i Uppsala pågår märker uppsalaborna redan av ett trafik- och byggkaos längs den framtida spårvägslinjen. När bygget av spårvägen börjar på allvar senare i år väntar ett tilltagande bygg- och trafikkaos då fler gator stängs av och byggtrafiken ökar.

Gator som är avstänga eller fåt kraftigt försämrad tillgänglighet drabbar många näringsverksamheter i Uppsala, dels de butiker och andra företag som ligger längs de drabbade gatorna och dels de som är beroende av transporter på de aktuella gatorna.

Uppsala-entreprenören Thomas Sonesson, som tidigare var VD för butikskedjan Gallerix, hör till de företagare som är kritiska till spårvägsprojektet och menar att kommunpolitikerna helt bortsett från de negativa effekterna spårvägsbygget får på Uppsalas näringsliv:

”Det var någon politiker som sa ”företagare får ställa in sig på att det blir rörigt några år”. Det visar på hur lite man förstår gällande företagandets förutsättningar. Vi företagare lever här och nu och en avstängd gata något år ofta är omöjligt att överleva. Avstängningar av gator är ett ständigt problem som på olika sätt påverkar förutsättningarna att driva företag. Så det finns en betydande risk att alla avstängningar på grund av spårvägsprojektet kommer att bidra till en ökning av bolag som går i konkurs”, skriver Sonesson i en krönika.

Thomas Sonesson tror Uppsalas politiker underskattar det bortfall av både produktion och företag som kommer ske i spårvägsbyggets spår:

”En vild gissning är att Uppsala varje månad, tappar 10 nya företag som pga allt strul inte startar och att lika många går i konkurs då verksamheterna inte överlever spårvägsbyggandet”, skriver Theas Sonesson.

LÄS ÄVEN: De protesterar mot spårvägsbygge

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se