Logistikbolaget Logs Logisics AB är nära konkurs och flyttar nu över sin farliga verksamhet till ett annat bolag, kan Riks avslöja Riks/privat
Nyheter

RIKS AVSLÖJAR: Konkursnära lagerbolaget fast med stora mängder av Northvolts farliga kemikalier: "Låst läge"

5,4 miljoner i betalningsförelägganden hos Kronofogden • Logs Logistics till Riks: "Håller på att avvecklas helt" • Flyttar verksamheten till nytt bolag inför trolig konkurs: "Försöker klara livhanken" • Inget krav på ekonomisk säkerhet

Redaktionen

Logs Logistics AB, som förlorade 124 miljoner i Northvolts konkurs, har sedan i somras fått 5,4 miljoner i betalningsföreläggningar hos Kronofogden, kan Riks avslöja.

Samtidigt sitter transport- och lagerbolaget fast med ett stort lager av Northvolts farliga kemikalier.

– Det står ju en massa kvar i konkursboet som vi inte kan varken leverera ut eller göra någonting med, säger Jenny Norén, kvalitets- och hållbarhetschef, till Riks.

De flyttar nu över sin farliga verksamhet till ett annat bolag inför en trolig konkurs.

– Vi har tvingats till en nystart av bolaget efter Northvolts konkurs, säger hon.

Logs Logistics AB i Borlänge, som främst lagrar och transporterar Northvolts farliga ämnen, befinner sig i ett svårt läge efter batteriföretagets konkurs.

Det är ett av de bolag som hade störst fordringar på Northvolts konkursbo. De förlorar nu 124 miljoner i samband med konkursen.

Logs Logistics kör Northvolts batterimaterial mot bland annat Skellefteå. Här står trailar parkerade i Skellefteå.

TRANSPORTERAR FARLIGT GODS

En av fordringsägarna är statliga bolaget Green Cargo AB, som transporterar Northvolts farliga ämnen på järnväg genom Sverige åt Logs Logistics.

– Vi kör åt ett logistikbolag som haft Northvolt som kund, säger Stephan Ray på Green Cargo AB till Riks.

Logs Logistics?

– Just det.

Green Cargo transporterar gods åt Logs Logistics och har nära en halv miljon i fordringar gentemot bolaget hos Kronofogden.

Bolaget har fått dispens för att transportera Northvolts NMC (kobolt-litium-mangan-nickeloxid) på såväl vägar som via Green Cargo AB på järnväg, men det är ingenting som han vill kommentera:

– När det kommer till farligt gods så är det ingenting vi kommenterar av säkerhetsskäl. Det finns sekretess kring transporter.

Green Cargo transporterar material åt Logs Logistics på järnväg.

KRAV PÅ ÖVER 450 000 KRONOR

Den 18 juli kom det in en fordran till Kronofogden från Green Cargo AB, där förelagt belopp ligger på 451 070,59 kronor.

Enligt Kronofogden började de betalningsföreläggandena som fortfarande är aktiva komma in i juli i år och de olika ärendena gällande Logs Logistics tickar upp till miljonbelopp.

Den 9 september låg antalet pågående ärenden på 34, vilket då summerades till 3 634 065 kronor.

Bolaget hade även avslutade ärenden och om man bara tittar på betalningsförelägganden från i somras handlar det om en summa av 967 619 kronor.

RIks har tagit del av betalningsförelägganden gällande Logs Logistics hos Kronofogden.

YTTERLIGARE 12 ÄRENDEN

När Riks åter kontaktar Kronofogden den 2 oktober för att få en ny lägesbild visar det sig att det har kommit in ytterligare 12 nya ärenden.

Nu summeras pågående betalningsförelägganden till 34 samtidigt som det finns 29 avslutade ärenden.

Av de 29 avslutade ärendena har 11 avslutats med utslag, medan 18 har återkallats, enligt Kronofogden.

Vid ett utslag kan Kronofogden kräva in skulden, om den sökande skulle begära den hjälpen.

Logs Logistics transporterar Northvolts material till Skellefteå.

PLANEN: FLYTTA ÖVER VERKSAMHETEN

Riks kan nu även avslöja att Logs Logistics vill flytta över sin farliga och kravfyllda seveso-verksamhet till ett annat bolag - Logs L&T AB - för att på så sätt planera inför en eventuell förestående konkurs.

Den 14 augusti lämnades en anmälan in till länsstyrelsen om en ny verksamhetsutövare från den 26 september.

Logs Logistics har lämnat in en anmälan till länsstyrelsen om att flytta över sin seveso-verksamhet till ett annat bolag.

"ÖVERTA ANSVARET"

Enligt anmälan handlar det om "ändring av befintlig Sevesoverksamhet".

Sevesoämnen är farliga ämnen som går under en särskild lagstiftning. Syftet med den är att förebygga allvarliga kemikalieolyckor och att begränsa följderna av dessa olyckor för människors hälsa och miljö, enligt MSB.

Det finns en lägre och en högre klassning beroende av mängden och klassificering av sevesoämnen. Vid den högre nivån gäller också en högre kravnivå.

Det finns en lägre och en högre klassning av sevesoämnen.

Verksamheten Logs L&T AB kommer från slutet av september 2025 att överta ansvaret för den verksamhet som omfattas av kraven om Sevesoverksamhet som i dag handhas av LOGS Logistics AB, står att läsa.

Den 29 september beslöt dessutom länsstyrelsen i Dalarna att bolaget får beviljat tillstånd att transportera av icke-farligt avfall, enligt ansökan som kom in den 26 september.

Det nya bolaget fick tillstånd att transportera icke-farligt avfall den 29 september.

"TVINGATS TILL EN NYSTART"

Riks har kontaktat Logs Logistics för att fråga om anledningen till överflyttningen av verksamheten till Logs L&T AB.

– Vi har tvingats till en nystart av bolaget helt enkelt, efter Northvolts konkurs. Så det är det som är anledningen, säger Jenny Norén, kvalitets- och hållbarhetschef på Logs Logistics, till Riks.

Jenny Norén är kvalitets- och hållbarhetschef på Logs Logistics i Borlänge.

Så ert bolag finns inte längre? 

– Nej, det håller på att avvecklas helt, så det kommer att bli det här nya Logs L&T som är det nya bolaget. 

Och då kommer det att försättas i konkurs då, eller hur är tanken? 

– Ja, vi tror det, men vi är precis mitt uppe i det här och försöker att klara livhanken, men vi får se.

Ert bolag är ett av de hårdast drabbade i Northvolts konkurs, där ni förlorade 124 miljoner.

– Ja, det stämmer. Och vi kommer ju inte att få någonting av det, säger Jenny Norén.

Det är förlorade pengar?

– Ja, det är det. Och när vi fick beskedet om det, då får man ju lov att börja tänka nytt och hitta en plan B och C och D. 

Logs Logistics kör mot Skellefteå.

Jag såg att det sedan i somras också har trillat in betalningsförelägganden hos Kronofogden på 5,4 miljoner. Är det på grund av Northvolt-konkursen?

– Ja, men det är ju det. Alltihop beror ju på det. De var vår största kund och det är därför vi har seveso-tillståndet överhuvudtaget för att kunna försörja Northvolt med kemikalier, säger hon och fortsätter:

– Och det som händer nu då, det är ju att det står ju en massa kvar i konkursboet som vi inte kan varken leverera ut eller göra någonting med heller, förrän allting är klart.

I lagerlokalen i Borlänge finns Northvolts batterimaterial fortfarande kvar.

Och det står kvar i era lagerlokaler då i Borlänge. Det här handlar bland annat om NMC-material och koboltsulfat.

– Ja, precis. Det är ju en tillgång i konkursboet, om man säger så.

– Vi får ju göra som konkursförvaltaren säger, och en del säckar går ut och en del går någon annanstans. Det är det enda vi kan göra. Vi måste ju bara serva konkursen, om man säger så, med det vi kan göra.

Nickelsulfat, med adressat Northvolt i Skellefteå.

60 PROCENT AV VERKSAMHETEN

Northvolt utgjorde ungefär 60 procent av deras verksamhet. Logs Logistics kör mot Skellefteå och hanterar transporter dit, berättar hon.

– Även om vi har hittat lite ersättning så kommer vi inte kunna gå på samma omsättningar och kemikaliehantering som vi gjort innan, fortsätter hon.

– Samtidigt måste vi ha det kvar så länge vi har saker i lager. Så vi måste ju hantera det, säkert i alla fall.

Bolaget har hamnat i något av ett moment 22.

– Det blir ju ett låst läge, helt klart. 

Northvolt i Skellefteå var adressat för batterimaterialet som lagras i Borlänge.

Kommer det nya bolaget också att hantera seveso-klassade ämnen?

– Ja, vi har ju anmält till länsstyrelsen att få flytta över seveso-tillståndet till det här bolaget Logs L&T för att helt enkelt ha en plan för om det blir kvar länge och det andra bolaget måste gå i konkurs. Så det är ju för att säkra det. 

De har satt den 26 september som önskat överflyttningsdatum, men sedan beror det på länsstyrelsens handläggningstider, fortsätter hon.

– Vi har inte fått det beslutet, vad jag vet i alla fall.

Beskrivning av Logs Logistics bidrag till Northvolts logistiklösning.

"LITE STÖKIGT"

Hon säger att de har fått upp kunskapen och möjligheterna och har alla säkerhetsdelar för att fortsatt vara seveso-klassad. 

– Vi har lagerytor som är anpassade för det och har fortfarande en kombiterminal.

Under sommaren har det varit "lite stökigt" med tågtrafiken kring Borlänge, men de har fått nya järnvägar och växlar nu, fortsätter hon.

Dessutom var det ett stopp i tågtrafiken till och från Norrland på grund av urspårningar och översvämningar där under flera dagar under hösten.

– Men vi har ju kunnat köra med lastbilar då i stället.

Det finns ingen ekonomisk säkerhet gällande bolaget och det är heller ingen som har krävt det. Hur ser du på det? 

Om det blir konkurs, vad händer då? Vem har ansvaret över om det behövs städas upp.

– Jo, men det är ju företagsledningen, om man säger så.

Och det är i det nya bolaget då?

– Ja, och i det gamla. Det är samma människor. 

Lastning av trailer till och från järnväg. Dessa används av Logs Logistics.

Hur stor skulle du tro risken är att det blir en konkurs? 

– Jag hoppas ju att vi klarar oss. Jag är anställd så jag hoppas verkligen att det här kan fortsätta. Och att vi hittar lösningar, absolut. Jag vågar inte tänka på något annat. 

Och det är ju många också som inte har fått betalt också. 

– Precis, och vi har ju tills för bara någon vecka sedan haft tillförsikt för att vi ska kunna få ersättning från konkursen också, genom att vi har suttit på lagerhållet material. 

– Men nu uppdagas det ju ännu mera skulder när de har grävt vidare, så nu tror vi ju inte att vi får någonting. Det är ju det som ställer till det lite grann. 

Logs Logistics transporterar bland annat Northvolts material.

Det här med att ni har skulder och så vidare, är det därför ni startar ett nytt bolag?

– Nej, men det är framför allt för att kunna särskilja det som har den negativa påverkan med Northvolt-konkursen till de andra affärerna som inte ska behöva bli påverkade av det.

– Det är för att särskilja det som har blivit infekterat av konkursen, om man säger så. 

Det är många bolag som drabbas av Northvolts konkurs såklart. Och ni är ju en av dem som har drabbats mest.

– Ja, och tyvärr är det så att våra intressenter och underleverantörer blir ju drabbade också. Det är ju så, det blir ju bara ringar på vattnet hela vägen.

– Så det är ju inte kul alls. Så är det. Vi hade hoppats på det här allihopa, tror jag, säger hon.

Logs Logistics har sitt säte i Borlänge.

INGEN EKONOMISK SÄKERHET

Syftet med att ställa krav på en ekonomisk säkerhet för miljöfarlig verksamhet är att skydda skattebetalarna från att behöva stå för kostnaden för efterbehandling vid en konkurs eller när verksamhetsutövaren på annat sätt inte kan fullfölja sina skyldigheter, enligt Naturvårdsverket.

Men Northvolt gick fri från det ansvaret, enligt en dom från augusti 2022 i Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt, vilket Riks kunnat avslöja.

Northvolt hade inget krav på ekonomisk säkerhet.

Länsstyrelsen i Västerbotten hade i det fallet yrkat på att det skulle ställas en ekonomisk säkerhet när Northvolt i domstol ansökte om ett utökat tillstånd för sin verksamhet.

Men i fallet Logs Logistics yrkade inte länsstyrelsen i Dalarna på någon sådan. Inte heller någon annan remissinstans.

Logs Logistics.

STARK KOPPLING TILL NORTHVOLT

Logs Logistics verksamhet har starka kopplingar till Northvolt, uppger Lena Baggens, jurist och ordförande för miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Dalarna, till Riks.

Hon var också den som beviljade tillståndet för Logs Logistics.

– Det finns inget krav på någon ekonomisk säkerhet, säger hon till Riks.

Hon tillägger:

– Det har inte kommit in några synpunkter från någon remissinstans om att vi skulle ställa sådana krav på ekonomisk säkerhet.

Ändring av tillstånd för lagring och hantering med datum 3 december 2024.

Det vanliga är att det kommer den vägen, fortsätter hon.

– Länsstyrelsen har heller inte ställt något sånt krav, säger hon.

Är det vanligt när det handlar om en stor hantering av farliga ämnen och sevesoklassade sådana?

– Rent generellt finns det vissa typer av miljöfarlig verksamhet där man alltid brukar ställa krav på ekonomisk säkerhet. Det finns samtidigt en etablerad praxis.

Säckarna på Logs Logistics har adress Torsgatan i Skelellefteå - Northvolt.

"INTE FÖRTS PÅ TAL"

Det gäller verksamheter som vindkraftparker, täkter och avfallsdeponier, fortsätter hon.

– Sedan har det spretat lite. Det är inte alltid det finns, jag tänker när man jämför med Northvolt, som gick i konkurs och som heller inte har det. Så det är inte helt givet. Och här har det inte förts på tal, något sådant behov.

Vad händer om det skulle bli en konkurs?

– Det blir en fråga för tillsynsmyndigheten och förhoppningsvis finns det pengar i konkursboet.

Exempelbild på lagring av kemikalier.

MÖJLIGHET TILL STATLIGA BIDRAG

Anledningen till att Northvolt inte fick något krav på ekonomisk säkerhet berodde på att intäkterna vid ett omhändertagande av bland annat lagrat farligt avfall bedömdes överstiga kostnaderna, uppgav Anna Rudolfsson på länsstyrelsen till Riks.

Men i Logs Logistics fall så är deras lagerhållna material från konkursade Northvolt en tillgång i batteriföretagets konkursbo.

Exempelbilder över lagring av kemikalier.

Magnus Langendoen, chef på länsstyrelsen i Västerbottens miljöenhet, förklarade tidigare om vad som kan hända om en verksamhet utan ekonomisk säkerhet läggs ner:

– Det finns möjlighet att få statliga bidrag att ta hand om föroreningar, uppgav han till Riks efter Northvolts konkurs i mars.

– Men det är först när det inte finns någon annan som kan betala.

Exempel på lagring av kemikalier.

LÄS MER: RIKS AVSLÖJAR: Inget krav på säkrade saneringspengar för Northvolt – farliga avfallet bedömdes för lönsamt

LÄS MER: Länsstyrelsen om Northvolts avfall: "Finns möjlighet att få statliga bidrag"

Det finns information till allmänheten gällande bolagets seveso-verksamhet. Där listas några av de kemikalier som hanteras på företagets anläggningar, som litiumhydroxid monohydrat, NMC, Koboltmetall, nickelpulver, nickelsulfat och borsyra.

Bolaget listar NMC och litiumhydroxid monohydrat i sin kemikalielista.

Litiumhydroxid monohydrat är stabilt men risk finns för häftig reaktion vid kontakt med starka syror. Ämnet är frätande, uppger bolaget.

NMC (kobolt-litium-mangan-nickeloxid) är akut giftigt och dödligt vid inandning. Det kan också orsaka cancer och är mycket giftigt för vattenlevande organismer. Vid förbränning kan olika metalloxider och metalliskt nickel och kobolt bildas.

Bolaget lagrar bland annat koboltmetall.

Koboltmetall kan bland annat orsaka allergisk reaktion vid hudkontakt och ge allergiska besvär, astmasymtom eller andningssvårigheter vid inandning. Det kan skada fertiliteten och ha skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer.

Bolaget lagrar också nickelpulver.

Nickelpulver kan vid upphettning frigöra nickeloxider. Vid upprepad inandning kan det skada lungorna. Det är också miljöfarligt.

Nickelsulfat är också skadligt vid inandning och även förtäring. Det kan orsaka allergi och andningssvårigheter. Vid långvarig eller upprepad exponering skadas lungorna. Det är också mycket giftigt för vattenlevande organismer.

Bolaget listar nickelsulfat och borsyra som exempel på kemikalier.

Bolaget fick tillstånd till att även lagra borsyra. Förutom att det kan skada det ofödda barnet, är det också irriterande för huden och ögonen.

LAGRADE UTAN TILLSTÅND

Logs Logistics var ursprungligen tänkt att fungera som en omlastningsplattform för NMC (kobolt-litium-mangan-nickeloxid) mellan olika transportslag. Så blev det alltså inte.

När länsstyrelsen i Dalarna gjorde en tillsyn mot bolaget 2023 hittade de nämligen stora mängder av NMC lagrade i lokalerna, trots att man saknade tillstånd för det, kan Riks också berätta.

LAGRADE 3 362 TON AV NMC

Länsstyrelsen gjorde tillsynsbesöket hos Logs Logistics den 27 oktober 2023, där även Arbetsmiljöverket och Räddningstjänsten Dala Mitt deltog. Besöket gällde åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

"Länsstyrelsen kunde under besöket konstatera att bolaget redan idag lagrar och hanterar ämnen och kemikalier över gränsen för den högre kravnivån (200 ton för NMC)", står att läsa i en handling som Riks tagit del av.

"Bolaget lagrade enligt egna uppgifter uppskattningsvis 3 362 ton NMC och andra sevesoklassade ämnen så som nickelsulfat, koboltsulfat, mangansulfatmonohydrat och nickel-kobolt-manganhydrooxid förekom också i verksamheten", står att läsa.

Logs Logistics lagrade uppskattningsvis 3 362 ton av bland annat NMC, vilket inte fanns tillstånd för.

GODSFLÖDENA STOPPADES UPP

Då fanns det fortfarande NMC kvar i lager från december 2021 och av det som kom in till lokalen under det året fanns 24 ton kvar. Året därpå kom det in 98 ton och 3 240 ton av det farliga ämnet kom in under 2023.

"Länsstyrelsen har ingen bild av den totala omsättningen sevesoklassade kemikalier under åren 2021 – 2023", står att läsa.

Anledningen till det otillåtna lagret var att slutanvändarens produktion inte kom igång "i planerad takt och omfattning", enligt bolaget.

Det handlar alltså om Northvolt, och den flaskhalsen gjorde att godsflödena stoppades upp och i stället blev stående i Logs Logistics lokaler i Borlänge.

Northvolts containerberg på Skellefteåfabriken.

TILLSTÅND FÖR 250 000 TON

Under 2022 började därför verksamheten att successivt övergå till en mer varaktig lagring, vilket gjorde att bolaget inledde en tillståndsprocess.

Logs Logistics fick den 22 december 2023 tillstånd att hantera och lagra kemikalier till en mängd av högst 15 000 ton vid samma tillfälle och högst 250 000 ton per år, enligt beslutet som Riks tagit del av.

Bolaget ansökte om ett ändringstillstånd den 23 april 2024, och fick den 3 december 2024 tillstånd att lagra och hantera kemiska produkter till en mängd av högst 25 000 ton vid ett och samma tillfälle och högst 250 000 ton per kalenderår på två fastigheter i Borlänge.

Bolaget får då också tillstånd till att lagra borsyra.

Beslut om tillstånd till transporter kom den 11 oktober 2024.

TRANSPORT AV FARLIGT AVFALL

Logs Logistics fick den 11 oktober 2024 även tillstånd att transportera "alla slag av farligt avfall", enligt handlingar som Riks tagit del av.

Med farligt avfall avses explosiva, oxiderande, brandfarliga, irriterande hälsoskadliga, giftiga, cancerframkallande, frätande, smittfarliga, reproduktionstoxiska, mutagent, allergiframkallande eller ekotoxiska.

"AKUT GIFTIGT VID INANDNING"

Beslutet om lagring daterat den 3 december 2024 avser befintlig och utökad verksamhet gällande kemikalier med klassificeringar i faroklasserna "mycket giftig", "giftig", "frätande", "cancerframkallande", "mutagen", "reproduktionstoxisk" och "miljöfarlig”.

"Det mest hälsofarliga ämnet är kobolt-litium-mangan-nickeloxid och är akut giftigt vid inandning. Flera av kemikalierna är toxiska för vattenlevande organismer", står att läsa i beslutet.

NMC-säckar hanterades slarvigt inne på Northvolts fabrik i Skellefteå, kunde Riks tidigare avslöja.

Ämnet brukar även benämnas som NMC, vilket är batterimaterial som används i litiumjonbatterier, och kunden är alltså den nu konkursade Northvolt-fabriken i Skellefteå.

LÄS MER: EXKLUSIVT: Se bilderna inifrån gifthaveriet på Northvolt – "Vad ska de göra med allt det där nu?"

VANDEL

"Bolaget har innehaft kemikalier i sådan mängd och omfattning att tillstånd krävs", står att läsa i miljöprövningsdelegationens bedömning om eventuell vandel och om tillstånd ska ges till Logs Logistics trots detta.

"Frågan är om den otillåtna verksamheten som pågått nu ska leda till att tillstånd vägras".

Länsstyrelsen tog upp frågan om vandel vid beslutet om tillstånd.

"Bolaget har sammanfattningsvis anfört det att man bedrivit tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd berott på omständigheter i logistikkedjan och anser att tillståndsprövningen har försenats på grund av omständigheter utanför bolagets rådighet", står bland annat att läsa i bedömningen.

INGET HINDER

Ingen av remissinstanserna har heller tvekat i frågan om tillstånd ska ges, enligt miljöprövningsnämnden.

Vikten av att leveranser av NMC till Northvolt fortgår lyftes inför beslutet.

Miljöprövningsdelegationen bedömde i sitt beslut att det inte fanns någon anledning att "befara att missförhållandena kommer att upprepas".

"... då bestämmelsens ordalydelse ger stöd för att tillstånd kan vägras men inte att tillstånd ska vägras finner miljöprövningsdelegationen inte hinder enligt 16 kap 6 § miljöbalken för att ge tillstånd".

Logs Logistics har fått 58 betalningsförelägganden sedan i somras.

LOGS LOGISTICS BETALNINGSFÖRELÄGGANDEN HOS KRONOFOGDEN DEN 2 OKTOBER

DatumSökandeFörelagt belopp
30/9Fora AB8 462
23/9Collectum AB249 403
23/9Expandia Moduler AB325 372
23/9Finansbolag11 096
23/9Arbetsmiljö SAM Prevent Arbetsmiljö14 295
22/9Eniro Sverige AB5 380
16/9Scania Finans AB48 527
12/9Svenskt Näringsliv Service AB25 052
11/9Securitas Sverige AB60 446
11/9Securitas Direct Sverige AB15 231
10/9Scania Sverige AB25 463
10/9Dune and Bradstreet Credit AB8 672
8/9Eniro Sverige AB5 401,13
4/9SJ AB6 086
3/9Exsens AB5 115,61
2/9Collectum AB124 904
2/9Mercedes-Benz Finans Sverige ABOkänd summa
2/9Mercedes-Benz Finans Sverige ABOkänd summa
2/9Telia Finance AB12 487,90
1/9Yrkestrafikskolan Dalarna4 620,32
28/8Kion Financial Services Sweden139 369
28/8Containerhandel Caru AB155 469,96
28/8AB Borlänge Energi2 529
25/8Opter AB23 345
20/8Fora AB8 966
20/8Circle K Sverige AB6 359,68
18/8Fora AB44 378
18/8Svea Bank AB Leasing5 178
18/8Eniro Sverige AB5 413,01
18/8Securitas Direct Sverige AB18 243,01
13/8Kion Financial Service Sweden AB141 435,67
12/8Telia Sverige AB15 146,91
12/8Sm Transporter AB134 987,84
11/8Beans in Cup AB5 789,33
8/8Mercedes-Benz Finans Sverige AB23 954,88
7/8Eskilstuna kommun3 485,06
5/8Telia Finance AB3 675,15
4/8DNB Bank AS Filial Sverige37 791,57
30/7Sm Transporter68 618,39
28/7Telia Finance AB17 834,49
21/7Tx Logistik AB1 362 007
18/7Kion Financial Service Sweden AB141 985,55
18/7Green Cargo AB451 070,59
16/7Wix Welink Express AB238 955
16/7Scania Sverige AB85 095
15/7Sm Transporter334 367,31

MÅL FRÅN I SOMRAS SOM VAR AVSLUTADE DEN 9 SEPTEMBER

DatumSökandeFörelagt belopp
10/7Containerhandel Caru AB (avslutat 29/8)189 694,32
11/8Borlänge kommun (avslutat 21/8)19 846,92
29/7Schenker AB (avslutat 19/8)1 990,93
8/7Posttrack Europe AB (avslutat 13/8)3 787,43
4/7Expandia Moduler AB (avslutat 13/8)298 633,34
22/7Fora AB (avslutat 12/8)21 327
23/7Ragn-Sells Recycling AB (avslutat 7/8)4 937
23/6Frakttjänst i Umeå AB (avslutat 18/7)31 700,70
25/6Fora AB (avslutat 3/7)860
13/6Securitas Direct Sverige AB (avslutat 20/6)1 130
11/6Kion Financial Services Sweden AB (avslutat 20/6)141 901,55
9/6Containerhandel Caru AB (avslutat 19/6)251 809,81

Mercedes-Benz Finans Sverige AB är också en fordringsägare men där finns inte skuldinformation på förelagda beloppet i två ärenden. Detsamma gäller också ett betalningsföreläggande med Collectum som sökande.

Det innebär alltså att den egentliga summan för betalningsföreläggandena överstiger det belopp som Kronofogden har i sina uppgifter.

Kronofogden ser förelagt belopp när ansökan kom in och därför är det oklart hur stor den totala skulden är i dag.

Källa: Kronofogden

Logs Logistics har sitt säte i Borlänge.

Miljöbalken (16 kap 6 §) och beslutet

Tillstånd, godkännande eller dispens kan vägras den som inte har fullgjort sina skyldigheter enligt tidigare tillstånd, godkännande eller dispens.

Detsamma gäller när någon tidigare har underlåtit att ansöka om nödvändigt tillstånd, godkännande eller dispens.

Har sådan underlåtelse förekommit kan tillstånd, godkännande eller dispens vägras också om sökanden eller någon som på grund av ägar- eller ansvarsförhållanden har väsentlig anknytning till sökandens verksamhet, har eller har haft sådan anknytning till den verksamhet där underlåtelsen har förekommit.

Tillstånd kan enligt miljöbalken (16 kap 6§) vägras till den "som inte fullgjort sina skyldigheter enligt tidigare tillstånd, godkännande eller dispens".

"Detsamma gäller när någon tidigare har underlåtit att ansöka om nödvändigt tillstånd, godkännande eller dispens", står att läsa i miljöprövningsdelegationens beslut gällande tillstånd för Logs Logistics.

Däremot är bestämmelsen inte avsedd att tillämpas vid försenade ansökningar om tillstånd för en verksamhet som redan bedrivs.

Att vägra tillstånd bör heller inte användas om "särskilda omständigheter medför att tillstånd ska ges", lyfter delegationen i sin avvägning.

Källa: Länsstyrelsen i Dalarna

Riks söker miljökontoret vid Borlänge kommun, som också är tillsynsmyndighet, för en kommentar.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.