Bekämpa eld med eld: Sverige måste motsätta sig Spaniens attack mot snus

Bekämpa eld med eld: Sverige måste motsätta sig Spaniens attack mot snus
Publicerad den

Spanien försvarar ett omfattande kungligt dekret mot tobak som riktar sig mot nikotinpåsar, e-cigaretter och andra rökfria alternativ genom att hävda att förändringarna handlar om att modernisera föråldrade regler. Men dessa utökade restriktioner ser mycket mer ut som ett generellt förbud än smart, evidensbaserad reglering.

Sverige, vars befolkning har de lägsta rökningssiffrorna i EU tack vare produkter som snus och nikotinpåsar, borde vara upprört över Spaniens attack mot dessa produkter. Det fanns en etablerad uppfattning: Sverige skulle inte motsätta sig att Spanien uppdaterade sina tobaksregler, så länge alternativ med lägre risk inte riktades in. Den överenskommelsen är nu bruten, och Sverige måste svara med beslutsamhet. Om Sverige inte säger ifrån skickar det fel signal till andra länder som kanske tror att Sverige är redo att ingå en ny överenskommelse.

Spansk lagstiftning borde gå upp i rök

Det spanska kungliga dekretet syftar till att tillämpa strikta kontroller av nikotinpåsar och e-cigaretter. Även om dessa åtgärder kan påstås skydda ungdomar och folkhälsa, hävdade Spanien i ett officiellt svar till Sverige att de behövs på grund av föråldrade lagar och ökande exponering bland ungdomar, men i verkligheten är de drakoniska, oberättigade och frikopplade från vetenskapen.

Det spanska kungliga dekretet inför betydande restriktioner för nya nikotinprodukter och hänvisar till spridningen av dessa produkter i offentliga utrymmen och avsaknaden av EU-omfattande regler. Dessa inkluderar krav på generiska förpackningar, ett förbud mot smakämnen och ett tak för nikotinhalten på 0,99 mg per påse. Frankrike går ännu längre med ett generellt förbud mot försäljning, import, tillverkning och till och med innehav av nikotinpåsar, vilket speglar Spaniens motivering att dessa produkter marknadsförs till minderåriga och undgår korrekt tillsyn.

Sverige försvarar med rätta orala nikotinprodukter som verktyg för skademinskning och avvänjning av befolkningen från cigaretter. Sveriges rökningsnivåer bekräftar detta eftersom de är de lägsta i EU. Det beror på att skademinskning fungerar, och förbud gör det inte. Spanien hävdar att dess nuvarande ramverk inte har uppdaterats på över ett decennium och att snabb produktexpansion motiverar brådskande åtgärder – men detta ursäktar inte brott mot EU-lagstiftning eller att säkrare alternativ undergrävs. Dessutom verkar det spanska kungliga dekretet också bryta mot den inre marknadens regler genom att begränsa handeln och tillgången till lagliga produkter.

EU:s inre marknad bygger på ömsesidigt erkännande, en princip som bekräftats i nyligen genomförda juridiska kommentarer av Hosuk Lee-Makiyama och Claudia Lozano. Spaniens kungliga dekret bryter mot denna grund. Som beskrivs i “Nicotine Lawfare: Sweden and Spain’s Options in Settling the Dispute Over Novel Products”, måste medlemsstaterna motivera sina restriktioner med nödvändighet, proportionalitet och vetenskapliga bevis: kriterier som Spanien inte har uppfyllt.

Med tanke på det spanska kungliga dekretets inkonsekvenser med EU-lagstiftningen och hur frihandeln skulle hotas, skulle Europeiska kommissionen göra rätt i att inleda överträdelseförfaranden mot Spanien om det kungliga dekretet genomförs utan ändringar.

Sverige måste vara redo att föra rättsliga tvister

För att kunna stå upp för sin korrekta strategi för skademinskning kan Sverige och likasinnade medlemsstater behöva vända sig till Europeiska unionens domstol för att försvara marknadstillträde och skydda sig mot restriktiva nationella lagar som är oberättigade.

Sverige bör därför utmana Spanien och Frankrike direkt i domstol. Deras förbud saknar vetenskaplig grund och undergräver beprövade folkhälsostrategier. Sverige bör också understryka att många av de föreslagna åtgärderna inte klarar nödvändighetstestet och argumenterar för att mindre handelsbegränsande åtgärder kan uppnå de angivna folkhälsomålen.

Danmark tillåter nikotinpåsar upp till 9 mg: nio gånger högre än Spaniens föreslagna gräns. Denna verklighet gör att Spaniens tak framstår som godtyckligt och överdrivet. Blotta förekomsten av tröskelvärden bevisar att det finns mindre restriktiva åtgärder möjliga än att införa förbud. Förbudet är också diskriminerande eftersom Spanien fortfarande tillåter köp och försäljning av cigaretter, som levererar mer nikotin och utgör större hälsorisker.

En bredare EU-kampanj med rök och speglar

Dessa nationella förbud är bara början. Europeiska kommissionen förbereder sig för att revidera viktiga EU-tobakslagar, och medlemsstaterna befäster redan sina positioner. Som noterats i Hosuk Lee-Makiyama och Claudia Lozano-rapporten är denna förebyggande eskalering ett strategiskt drag. Spanien och Frankrike "skapar fullbordade faktum" genom nationella lagar i hopp om att utforma framtida EU-förhandlingar på sina villkor. Sverige måste svara med lika strategisk kraft.

Vattnet grumlas ytterligare av Europeiska kommissionens förslag om egna medel från punktskatt på tobak (TEDOR) som en del av EU:s nästa långtidsbudget. Detta skulle tillämpa en enhetlig avgift på 15 % på tobaksvaror som släpps för konsumtion och skulle generera 11,2 miljarder euro årligen, vilket skulle gå direkt till Bryssel och helt kringgå de svenska kassakistorna. Europeiska kommissionen under Ursula von der Leyen är angelägen om att utöka sina egna resurser, på bekostnad av svenska skatteintäkter och på bekostnad av svenskt snus. Det är politiskt cyniskt och ekonomiskt vårdslöst: Sverige bör avvisa detta förslag helt och hållet.

Snus är en kulturellt förankrad, lagligt skyddad produkt i Sverige, med skademinskande fördelar som skiljer den från brännbar tobak. Att bestraffa svenska konsumenter genom högre punktskatter på EU-nivå kränker den nationella suveräniteten och ignorerar landets unika undantag enligt EU-lagstiftningen. Dessutom skulle det orättvist belasta låg- och medelinkomsttagare, samtidigt som det gör lite för att främja folkhälsan. Mer generellt skapar användningen av nationella nischprodukter för att finansiera EU:s ambitioner ett farligt prejudikat för smygande centralisering, vilket undergräver demokratisk ansvarsskyldighet och ger näring åt allmänhetens skepticism mot Bryssel. I stället för att införa en standardbeskattning bör EU respektera subsidiaritetsprincipen, tillåta medlemsstaterna att utforma en politik som är anpassad till den nationella kontexten och undvika att beväpna finanspolitiska verktyg på bekostnad av lokala traditioner och evidensbaserade hälsostrategier.

När EU-kommissionens ordförande von der Leyen förbereder sig för att omförhandla tobaksdirektiven bör hon sluta med skadliga överskridanden, med början i Spanien och Frankrike. Spaniens officiella svar visar ingen vilja från den extremvänsterregeringen att kompromissa eller ompröva. Om något signalerar det att Sverige bör förbereda sig för en lång och utdragen strid som är redo att eskalera. Nu är det dags att dra gränsen.

Glen Hodgson, grundare och vd Free Trade Europa

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se