
Pendeltågstrafiken i Stockholm har länge präglats av inställda avgångar, bristfälligt underhåll och förseningar. Region Stockholm har gång på gång visat sin oförmåga att göra lyckade upphandlingar. Efter att MTR misslyckats och SJ tog över på ett tillfälligt avtal, genomfördes en ny upphandling – men endast ett företag visade intresse, vilket resulterade i att upphandlingen avbröts.
Detta är del av ett mönster. Tunnelbaneupphandlingen slutade med att endast ett anbud återstod efter att övriga diskvalificerats. Samma sak händer nu med pendeltågen. Det är inte en slump att bolag avstår från att lämna anbud – det är ett direkt resultat av dåliga upphandlingsvillkor, en osund ersättningsmodell och en riskfördelning som företag helt enkelt inte kan acceptera.
Sverigedemokraterna har länge förespråkat att Region Stockholm tar över pendeltågstrafiken i egen regi. Nu står vi vid ett vägskäl där detta kan bli verklighet.
Misslyckandet med privatiseringen
I stället för att ta tillfället i akt och omvärdera privatiseringsmodellen, bestämde sig trafikförvaltningen för att genomföra en ny upphandling. Resultatet talar sitt tydliga språk: Endast en operatör är villig att ta sig an pendeltågstrafiken under de villkor regionen erbjuder. SJ avstod från att lämna anbud med hänvisning till de ekonomiska riskerna. Fackliga företrädare har kritiserat avtalskraven och efterlyst en lösning i egen regi.
Mikael Eriksson, lokförare och vice ordförande i Seko Stockholm, skrev: ”Under många år har kollektivtrafiken i Stockholm förvanskats av privata aktörer där resenärerna drabbats med sämre service och personalen med sämre scheman och förmåner. När ska detta få ett slut?”
En politik som havererat
Samtidigt driver vänsterstyret en politik som försämrar pendeltågen ytterligare. Ersättandet av tågvärdar med kameror har lett till protester från både personal och fackförbund. Lokförarnas strejk 2023 förvärrade situationen, och en granskning visade att kamerorna har brister som kan äventyra säkerheten.
Som en konsekvens av pendeltågstrafikens kaos väljer allt fler bilen framför kollektivtrafiken, vilket orsakar långa köer in mot Stockholm. Den hållbarhetspolitik som Socialdemokraterna och Miljöpartiet ständigt propagerar för blir därmed inget annat än tomma ord.
Landets högsta regionskatt – men ingen fungerande kollektivtrafik
Region Stockholm har landets högsta regionskatt och den största regionala trafikförvaltningen. Denna enorma förvaltning borde rimligen ha kompetens att bedriva pendeltågstrafiken i egen regi på ett mer långsiktigt och stabilt sätt än vad kortsiktiga upphandlingar kan erbjuda.
Om Socialdemokraternas styre inte ens kan säkerställa att stora upphandlingar lockar flera anbudsgivare måste man ifrågasätta deras bristande ledarskap. Det är slöseri med både tid och pengar att köra en upphandling i botten, särskilt när det nu verkar som att den verkliga lösningen hela tiden har funnits inom räckhåll. Att sjösätta ett historiskt övertagande till egen regi kräver ett kompetent styre som inte havererar allt de vidrör. Det är dags att sätta stopp för misslyckade upphandlingar och ta ansvar för skattebetalarnas pengar.
Samuel Stephan (SD)
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.